14-مايو-2024

كشف الفنان أحمد سعد حقيقة ما حدث في تونس خلال حفلته الأخيرة، من خلال مقطع فيديو نشره عبر حسابه الرسمي في “إنستغرام”، موجهًا الشكر لكل من دعمه ودافع عنه في مصر وتونس والوطن العربي.

 

وقال سعد في الفيديو: “أحب أشكر كل الناس اللي وقفت معايا من تونس والدول العربية وأوضح للناس حقيقة الموضوع وقبل أي حاجة أقدر المرأة العربية والمرأة التونسية وأحترمهن جدًا، وعندنا مئات الفنانات التونسيات الفاضلات بنسمعهم وسنستفاد من أي أديبة أو كاتبة أو فنانة أو امرأة تونسية تتحدث بكلام حكيم”.

 

وتابع: “إنما اللي حصلي في الواقعة حصل من أفراد لا تمثل المرأة التونسية وأزعل إن الناس تقول إن المرأة التونسية تعمل اللي حصل معايا من بعدما تعاقدت على الحفلة أول ما وصلت المطار لم أجد التجهيزات المطلوبة والموجودة في العقد وأول ما وصلت المسرح فوجئت إن المنظمة عاملة مؤتمر صحافي”.

 

واستكمل: “لكن أنا في عقدي مكتوب إنه ممنوع عمل مؤتمر صحافي ليس تقليلًا من الصحافة لكن عشان أعمل مؤتمر صحافي له أدوات وتفاصيل معينة في غرفة مخصصة وليس في كواليس المسرح، وكنت هعمل مؤتمر صحافي في مهرجان قرطاج خلال أيام، وهذا موجود في بنود العقد”.

 

وأردف: “وعندما تواصلت مع مدير أعمالي لعمل مؤتمر صحافي أوضح له أنه صعب ومع ذلك لما دخلت المسرح وشوفت الصحافيين واقفين، احترامًا لهم ولأنهم مش عارفين اللي حصل وقفت معاهم وقولتلهم إن شرف ليّ إني أعمل معاهم لقاء وأقدم حفلة في تونس، دخلت على المسرح وفوجئت في ثاني أغنية إنها دخلت راقصين أول مرة أشوفهم ومن غير بروفات ورفضت وزعلت جدًا لأن لازم فيه تنسيق وبروفات، وبعد ما نزلت من على المسرح وفوجئت إنها خلفي بتحرض الناس عليّ والمفروض إنها هي جايباني ولو غلطت تشيل عني مش تحرض الناس ضدي”.

 

وأضاف: “وبعدين بتقول دافعة فلوس 400 مليون وحاجات غريبة ولو حقيقي وهو مش حقيقي غلط تقول تفاصيل العقد، وفي الفندق لقيت الناس متجمهرين وهي بتحرض الناس ضدي، ورغم ذلك نزلت وقولت للصحافيين ييجوا ويسجلوا معي وبعدها بتقول لا مش هينفع، ولذلك قولتلها لا اسكتي لو سمحتي اسكتي من آداب الحديث لو حد بيتكلم محدش يقاطعه”.

 

واختتم: “ومع ذلك مشيت بعدما غلطت، ولكن رجعت عشان أوضح للناس لقيت كل الناس بتتكلم وهي بتغلط فيّ وتشتم فيّ وتقول لي إنت غير محترم وغلطت في الفنان المصري وتقول إنت مش فنان وأقل من المستوى ومش محترم… أنا اللي اتغلط فيّ وأنا اللي أثبتت ده في محضر لأن معي الحق وطلعت تعتذر في القنوات لأنها عارفة إن معي الحق، ومغلطتش في المرأة التونسية لأنه لا عاش ولا كان دي صورة المرأة التونسية هي مرأة ملتزمة وتفي بالوعود”.

@lebnownews أحمد سعد بالفيديو: "هذه حقيقة ما حدث في تونس" كشف الفنان أحمد سعد حقيقة ما حدث في تونس خلال حفلته الأخيرة، من خلال مقطع فيديو نشره عبر حسابه الرسمي في "إنستغرام"، موجهًا الشكر لكل من دعمه ودافع عنه في مصر وتونس والوطن العربي. وقال سعد في الفيديو: "أحب أشكر كل الناس اللي وقفت معايا من تونس والدول العربية وأوضح للناس حقيقة الموضوع وقبل أي حاجة أقدر المرأة العربية والمرأة التونسية وأحترمهن جدًا، وعندنا مئات الفنانات التونسيات الفاضلات بنسمعهم وسنستفاد من أي أديبة أو كاتبة أو فنانة أو امرأة تونسية تتحدث بكلام حكيم". وتابع: "إنما اللي حصلي في الواقعة حصل من أفراد لا تمثل المرأة التونسية وأزعل إن الناس تقول إن المرأة التونسية تعمل اللي حصل معايا من بعدما تعاقدت على الحفلة أول ما وصلت المطار لم أجد التجهيزات المطلوبة والموجودة في العقد وأول ما وصلت المسرح فوجئت إن المنظمة عاملة مؤتمر صحافي". واستكمل: "لكن أنا في عقدي مكتوب إنه ممنوع عمل مؤتمر صحافي ليس تقليلًا من الصحافة لكن عشان أعمل مؤتمر صحافي له أدوات وتفاصيل معينة في غرفة مخصصة وليس في كواليس المسرح، وكنت هعمل مؤتمر صحافي في مهرجان قرطاج خلال أيام، وهذا موجود في بنود العقد". وأردف: "وعندما تواصلت مع مدير أعمالي لعمل مؤتمر صحافي أوضح له أنه صعب ومع ذلك لما دخلت المسرح وشوفت الصحافيين واقفين، احترامًا لهم ولأنهم مش عارفين اللي حصل وقفت معاهم وقولتلهم إن شرف ليّ إني أعمل معاهم لقاء وأقدم حفلة في تونس، دخلت على المسرح وفوجئت في ثاني أغنية إنها دخلت راقصين أول مرة أشوفهم ومن غير بروفات ورفضت وزعلت جدًا لأن لازم فيه تنسيق وبروفات، وبعد ما نزلت من على المسرح وفوجئت إنها خلفي بتحرض الناس عليّ والمفروض إنها هي جايباني ولو غلطت تشيل عني مش تحرض الناس ضدي". وأضاف: "وبعدين بتقول دافعة فلوس 400 مليون وحاجات غريبة ولو حقيقي وهو مش حقيقي غلط تقول تفاصيل العقد، وفي الفندق لقيت الناس متجمهرين وهي بتحرض الناس ضدي، ورغم ذلك نزلت وقولت للصحافيين ييجوا ويسجلوا معي وبعدها بتقول لا مش هينفع، ولذلك قولتلها لا اسكتي لو سمحتي اسكتي من آداب الحديث لو حد بيتكلم محدش يقاطعه". واختتم: "ومع ذلك مشيت بعدما غلطت، ولكن رجعت عشان أوضح للناس لقيت كل الناس بتتكلم وهي بتغلط فيّ وتشتم فيّ و #الفنان_أحمد_سعد #تونس #إنستغرام #الدول_العربية #المرأة_التونسية@الفنان أحمد سعد 🤍🎤 ♬ original sound – Lebanonnownews